Am văzut în postarea trecută care sunt avantajele pe termen lung ale fotografierii pe film. Să ne oprim în continuare asupra pasului cel mai important de după fotografiere, mai exact developarea filmelor.
Dacă dorim să facem totul ca la carte, trăind întreaga experiență a fotografiei clasice, de dinaintea erei digitale, nu vom folosi film cu procesare automată C-41 (majoritatea filmelor din comerț, care pot fi procesate de mașinile cunoscute ca MiniLab, din dotarea magazinelor foto). Ne vom developa noi înșine filmul, bucurându-ne de fiecare clipă a acestui proces fascinant.
Voi prezenta principalele etape ale developării unui film alb-negru cu procesare manuală, ilustrând articolul cu imagini de la un workshop la care am participat de curând și despre care am scris și pe celălalt blog al meu, Fotografie Cluj.
- În primul rând, întrucât majoritatea aparatelor cu motor de antrenare a filmului îl rulează complet în casetă după realizarea ultimului cadru, nemairămânând în exterior nicio bucățică de care să-l apucăm, trebuie să folosim extractorul de filme pentru a scoate capătul pe care îl vom introduce pe spirala din tancul de developare
- Apoi, vom folosi o foarfecă pentru a rotunji colțurile filmului și a lăsa în exteriorul casetei o bucățică simetrică, de lățimea normală a filmului (eliminând practic bucata mai îngustă care se prinde pe rola de antrenare din aparat). Astfel trebuie să arate filmul decupat corespunzător:
- Urmează încărcarea filmului pe spirala tancului de developare. În acest scop, vom introduce capătul său pe șanțul exterior, apoi vom roti înainte-înapoi, în mod repetat, de latura superioară a spiralei, până ce întregul film e tras pe aceasta. În imagine, puteți vedea spiralele unui tanc de developare cu capacitatea de 5 filme... pe una din acestea a fost încărcat și filmul meu (în întuneric total, bineînțeles, pentru a nu-l voala).
- În pasul următor, tancul de developare e umplut cu revelator și agitat printr-o mișcare circulară o dată la 2 minute. După 10 minute, tancul e golit și clătit cu apă. Urmează umplerea cu fixator, în care filmul trebuie să stea alte 8-10 minute. Timpii exacți și temperatura optimă a apei se vor regăsi pe eticheta soluțiilor folosite.
Tancul de developare, lăsat la clătit după ce a fost golit de fixator. Astfel, sunt îndepărtate impuritățile care ar putea păta filmele în etapa de uscare.
- După finalizarea developării și scoaterea filmelor din tanc, acestea trebuie puse la uscat. Cea mai la îndemână soluție este a le pune pe o sfoară, atârnând de ele o greutate care să le întindă cât mai bine:
Odată încheiată și această din urmă etapă, filmele noastre sunt gata a fi mărite pe hârtie, scanate sau pur și simplu stocateîn arhiva personală... iar noi vom avea satisfacția că am dus la bun sfârșit întreg procesul fotografic, de la expunerea cadrelor la developarea filmului.
Mai jos, unul din cadrele mele preferate de pe filmul cu pricina:
În articolele viitoare, vom vedea care sunt avantajele imprimării pe hârtie fotografică, dar și ale scanării pozelor noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu